ΤΙΤΛΟΣ: Εκπαίδευση Χωρίς Σύνορα
ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 01.1997-12.1999
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ ΤΟΥ ΟΛΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ: Hauptschule Mit Schwerpunkt Informatik, Steinbauergasse 27, A-1120 WIEN
Υπεύθυνη συντονισμού: Eveline Zehetbauer
ΕΤΑΙΡΟΙ:
ΕΛΛΑΔΑ:
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ,
Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (Τ.Ε.Α.Π.Η.)
Επιστημονική Υπεύθυνη: Αθηνά Ζώνιου-Σιδέρη
Συντονιστές: Παναγιώτα Καραγιάννη, Ευδοξία Ντεροπούλου-Ντέρου
Συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί:
· Ανδρέας Δημητρόπουλος, 1o Γυμνάσιο Αγίας Παρασκευής,
· Κώστας Μάγος, 87o Δημοτικό Σχολείο Βοτανικού,
· Πηνελόπη Σταθούλη, 6o Δημοτικό Σχολείο Δάφνης,
· Μαριάννα Χατζοπούλου, Δημoτικό Σχολείο Κωφών και Βαρηκόων Αργυρούπολης.
ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ:
· Βασικό Σχολείο 2.3. Antonio Sergio
Υπεύθυνη συντονισμού: Albertina Mateus
· Τμήμα Κοινωνιολογίας και Παιδαγωγικών Επιστημών, Lisbon
Επιστημονική Υπεύθυνη: Maria-Teresa Estrella
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Τα έξι σχολεία των τριών κρατών (Αυστρία, Ελλάδα, Πορτογαλία) που συμμετείχαν στο πρόγραμμα παρουσίαζαν ως κοινό μεταξύ τους χαρακτηριστικό το γεγονός ότι εμφάνιζαν αυξημένο ποσοστό μαθητών που προέρχονταν από διαφορετικό κοινωνικό-πολιτισμικό, εθνικό και θρησκευτικό περιβάλλον∙ οι περισσότεροι δε από τους μαθητές αυτούς έχουν διαφορετική μητρική γλώσσα από την επίσημη γλώσσα του κράτους στο οποίο ζουν και εκπαιδεύονται. Το γεγονός αυτό συντελεί στον κοινωνικό τους αποκλεισμό ο οποίος εκδηλώνεται μέσω μιας αμφίδρομης σχέσης απόρριψης: των σχολείων απέναντι στους μαθητές και των μαθητών απέναντι στο σχολείο και την εκπαίδευση γενικότερα.
ΣΤΟΧΟΣ
Το πρόγραμμα «Εκπαίδευση Χωρίς Σύνορα» στόχευε στην παιδαγωγική και κοινωνική εκπαιδευτική ένταξη μαθητών που προέρχονται από διαφορετικές κοινωνικές-πολιτισμικές ομάδες, καθώς και μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:
Η εκπαιδευτική και κοινωνική ένταξη των παιδιών προωθήθηκε με τις παρακάτω ενέργειες:
· Χρήση της διαπολιτισμικής και διεπιστημονικής προσέγγισης που αξιολογεί το πολιτισμικό υπόβαθρο των μαθητών και σέβεται όλες τις ατομικές ιδιαιτερότητες.
· Ανάπτυξη συγκεκριμένων νεωτερικών παιδαγωγικών στρατηγικών: μάθηση μέσω της πράξης, ενίσχυση της συνειδητοποίησης της ατομικής ευθύνης και οργάνωσης, ατομική και ομαδική μαθησιακή διαδικασία, μάθηση δια της συνεργασίας, εκπαίδευση για την αποδοχή, ανοχή και σεβασμός των διαφορετικών ηθών και εθίμων με τη γνωστοποίησή τους.
· Εξασφάλιση της πρόσβασης σε νέες τεχνολογίες μέσα στη τάξη, με στόχο τη δραστηριοποίηση των μαθητών για την προώθηση της εκπαιδευτικής ένταξης.
· Δημιουργία ενός τοπικού δικτύου ανάμεσα σε σχολεία, οικογένειες και κοινότητες, που διευκολύνει την ένταξη των μαθητών στην κοινωνία.
· Έμφαση στην ευρωπαϊκή διάσταση της εκπαίδευσης μέσω των πολιτισμικών ανταλλαγών ανάμεσα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς των έξι σχολείων απο τα τρία κράτη που συμμετείχαν στο πρόγραμμα.